25 χρόνια Google και η «υπνωτική» δύναμη του YouTube

 


Στις 15 Σεπτεμβρίου, η Google γιόρτασε την ασημένια επέτειό της. Μια μεγάλη ιστορία επιτυχίας, που οφείλεται εν μέρει και στο YouTube. Μετά το 2016 το YouTube έγινε πολύ πιο κεντρικό στην επιχείρηση της Google (Mark Bergen - theverge.com).

Αυτό που ξεχωρίζει το YouTube από άλλα κοινωνικά δίκτυα, λέει ο Bergen, είναι η οικονομία του που βασίζεται σε ένα τεράστιο κοινό «δημιουργών». Το Facebook συνδέεται επίσης με δημιουργικά. Αλλά η διαφορά με το Facebook είναι ότι τα δημιουργικά του Youtube εξαρτώνται οικονομικά από την πλατφόρμα.

Το 2009, ο CFO της Google είπε ότι το Youtube ήταν η χειρότερη επιχείρηση στον πλανήτη και ότι έπρεπε να το πουλήσουν. Δεκατρία χρόνια αργότερα, λέει ο Bergen, έχει γίνει θεμελιώδες για την Google, κάθε επενδυτής μιλάει για το YouTube ως βασικό πλεονέκτημα της Alphabet. Το 2021, είχε τζίρο 28,84 δισεκατομμυρίων δολαρίων (σχεδόν το ένα τρίτο ολόκληρου του Alphabet - 102,80 δολάρια).

Σύμφωνα με στοιχεία που προέκυψαν από έρευνα του Pew Research Center, που διεξήχθη σε κοινό των ΗΠΑ και κυκλοφόρησε τον Αύγουστο, το 95% των εφήβων χρησιμοποιεί το YouTube (σε σύγκριση με το 32% του Facebook. Οι χαμηλότερες κοινές χρήσεις καταγράφουν το Twitter, το Twitch, το WhatsApp, το Reddit και το Tumblr). Το 19% χρησιμοποιεί συνεχώς το YouTube (έναντι 2% για το Facebook). Οι μαύροι (45%) και οι ισπανόφωνοι (47%) έφηβοι λένε ότι παραμένουν στο TikTok, το YouTube και το Instagram σχεδόν σταθερά σε σύγκριση με τους λευκούς εφήβους (pewresearch.org).

Το Tuberfilter.com καταρτίζει μια εβδομαδιαία λίστα με τα κανάλια YouTube με τις περισσότερες προβολές. Οι έφηβοι δεν είναι το μεγαλύτερο κοινό. Τα κανάλια με τις περισσότερες προβολές απευθύνονται σε παιδιά, ....κι όταν λέμε παιδιά εννοούμε βρέφη. Στην κορυφή της λίστας με τα κανάλια με τις περισσότερες προβολές την τελευταία εβδομάδα βρίσκεται το Cocomelon  με 591.728.422 προβολές την εβδομάδα και 138.391.645.564 προβολές συνολικά. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η οικογένεια LeoNata (435.991.214 εβδομαδιαία; Προβολές όλων των εποχών: 14.906.165.899; Συνδρομητές όλων των εποχών: 10.500.000).

Τα δεδομένα δεν αλλάζουν αν κοιτάξετε την παγκόσμια κατάταξη. Τα παιδιά είναι οι πρώτοι θεατές του YouTube.

Τι βλέπουν όμως τα παιδιά στο YouTube; Υπάρχει όντως «παιδικό ζήτημα», όπως λέει ο Mark Bergen;

Πρόκειται για το σκάνδαλο Elsa-gate, λέει ο Bergen. Στο τέλος του 2017, λέει, έγιναν πολλά. Βίντεο με ενήλικες που μεταμφιέζονται σε υπερήρωες. Μερικά από αυτά τα βίντεο ήταν ακίνδυνα, ειρωνικά κ.λπ. Άλλοι αναφέρθηκαν στο σεξ, ενοχλούσαν, αστειεύονταν, προσπαθούσαν σκόπιμα να ξεπεράσουν τα όρια (Μερικά από αυτά ήταν πολύ σεξουαλικά, ενοχλητικά, φάρσες και σκόπιμα υπέρβαση των ορίων).

Το 2017, ο Τζέιμς Μπριντλ, Βρετανός ακτιβιστής, έγραψε ένα δοκίμιο (medium.com) στο οποίο μίλησε για το Youtube και τη «βιομηχανοποιημένη εφιαλτική παραγωγή» του στούντιο κινουμένων σχεδίων που παράγουν περιεχόμενο YouTube για παιδιά. Μερικά δεν σχεδιάστηκαν από ανθρώπους. Ήταν τα ρομπότ που έκαναν βίντεο. Αλλά αυτό, λέει, δεν πρέπει να κρύβει ότι υπάρχουν πραγματικά παιδιά, συνδεδεμένα με iPhone και tablet, που τα παρακολουθούν ξανά και ξανά, πληκτρολογώντας στο πρόγραμμα περιήγησης ή απλά πατώντας την πλαϊνή γραμμή για να δουν ένα άλλο βίντεο.

Τα μικρά παιδιά, λέει ο Bridle, γοητεύονται από αυτά τα βίντεο, είτε πρόκειται για γνωστούς χαρακτήρες και τραγούδια, είτε απλά για έντονα χρώματα και χαλαρωτικούς ήχους. Το κανάλι Toy Freaks, για παράδειγμα, ειδικεύεται σε χονδροειδείς καταστάσεις, καθώς και σε δραστηριότητες που πολλοί θεατές θεωρούν ότι συνορεύουν με την κακοποίηση και την εκμετάλλευση, συμπεριλαμβανομένων βίντεο με παιδιά που κάνουν εμετό ή προξενούν πόνο. στον εαυτό τους ή προτρέπουν τους θεατές να πονέσουν οι ίδιοι ή κάποιο φίλο τους 

Ένα βήμα παραπέρα είναι τα νοκ-οφ. Σε ένα επίσημο βίντεο η Πέππα πηγαίνει στον οδοντίατρο, την καθησυχάζει κατάλληλα ένας ευγενικός γιατρός. Στην ψεύτικη εκδοχή, η Peppa βασανίζεται πριν μεταμορφωθεί σε Iron Man και παίξει τον χορό Learn Colors. Τα ανατριχιαστικά βίντεο Peppa Pig, λέει ο Bridle, βίντεο που τείνουν προς την ακραία βία και τον φόβο, με την Peppa να τρώει τον πατέρα της ή να πίνει χλωρίνη, είναι προφανώς πολύ διαδεδομένα. Αποτελούν α ολόκληρη την υποκουλτούρα του YouTube. Πολλές, συνεχίζει ο Bridle, είναι προφανείς παρωδίες, ή ακόμα και σάτιρες, στο μάλλον κοινό ύφος του εξωφρενικού και εσκεμμένα προσβλητικού είδους του Διαδικτύου. 

Στην Ιταλία τα πράγματα δεν είναι καλύτερα. Το «Εγώ εναντίον σου» είναι πολύ δημοφιλές: 6,33 εκατομμύρια συνδρομητές και 6.327 δημοσιευμένα βίντεο και 1080 κανάλια. Το «RICH vs POOR (Πρώτη μέρα του ΣΧΟΛΕΙΟΥ !!)» που δημοσιεύτηκε στις 16 Σεπτεμβρίου 2022, μετά από δύο ημέρες έχει συνολικά 306.361 προβολές. «Η SOFÌ FALLS AND HURTS HER FOOT WHIING IN THE POOL WITH SUP !!», 26 Αυγούστου 2022, 626.281 προβολές. Είναι βίντεο που αναπαράγουν τα πιο χυδαία κλισέ. 

Το #ninnaematti (Ninna and Matti) έχει 1.332 βίντεο και 49 κανάλια. «Η NINNA ΕΧΕΙ ΕΞΑΦΑΝΙΣΤΕΙ ΣΤΟ ΣΟΥΠΕΡΜΑΡΚΕΤ ΕΝΩ ΨΩΝΙΖΑΜΕ!», 667.603 προβολές, που δημοσιεύτηκαν στις 2 Σεπτεμβρίου 2022, γυρίστηκαν στο σούπερ μάρκετ Esselunga. Και είναι μια μεγάλη διαφήμιση για επώνυμα προϊόντα esselunga, Buondì, Big Babol, Nestle κλπ (επιπλέον, φυσικά, της επίσημης διαφήμισης που έχει αναρτήσει το YouTube).

Το #Carmagheddon - 550.000 συνδρομητές - εισάγει επίσης κλιπ από διαφημίσεις απευθείας στο βίντεο. Στο "10 WAYS TO PUT A WHEEL.", 246.763 προβολές, 26 Ιουλίου 2022, εξηγείται πώς να τρυπήσετε έναν τροχό με σπασμένα μπουκάλια, καρφιά και άλλα επικίνδυνα αντικείμενα. Όλα είναι ένα παιχνίδι, όλα είναι ένα αστείο, ειρωνεία και σάτιρα. Τότε εμφανίζεται πραγματικά ένας πωλητής CarVertical που διαφημίζει την επιχείρησή του.

Το βίντεο «ΟΠΟΙΟΣ ΧΑΝΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΣΕ 24 ΩΡΕΣ ΚΕΡΔΙΖΕΙ 500 €!», 361.456 προβολές, είναι γεμάτο χορηγούς (Gucci, Robe di K, Adidas, κ.λπ.). 

Στο "Ποιος κερδίζει τα περισσότερα χρήματα σε 24 ώρες κερδίζει!", 304.278 προβολές, για να κερδίσεις μπορείς να κλέψεις, να ζητιανέψεις κ.λπ., όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν τα παιδιά ότι μπορούν να κάνουν για να βγάλουν χρήματα. 

Όταν ένας μαύρος λέει «δεν είμαι ικανός», παρεμβαίνει ο μπαμπάς του Ζερμπή και λέει «Με το διάολο!» (με το διάολο (μεταφράζω) που ένας μαύρος δεν μπορεί να κλέψει!). 

Στο «Who Hurts More Wins 1000 €!», 218.273 views, διασκεδάζεις βασανίζοντας τον εαυτό σου με αποτρίχωση. Ο πατέρας βάζει πάγο στα γεννητικά του όργανα. Ρίχνουμε ζεστό καφέ στην αγκαλιά μας κ.λπ. 

Δεν έχει σημασία αν παρακολουθούν παιδιά 4-5-6 ετών. 

Πρέπει να μεγιστοποιήσεις τις προβολές, για να κερδίσεις πρέπει να κάνεις κλικ. 

Στον Τροχό των Βασανιστηρίων! (από Cap and Kazu), 170.682 προβολές, ψεκάζονται σπρέι στο πρόσωπο με ενοχλητικά αποτελέσματα ακόμα και στο αναπνευστικό επίπεδο, φάτε αηδιαστικά σάντουιτς κ.λπ.

Στο «Προσπαθώ να περπατήσω στο ΝΕΡΟ», #CapeKazu, 1.529.164 προβολές, αστειεύεσαι και χαριτολογώντας ψεκάζεις νερό απωθητικό σπρέι κάτω από τα πόδια σου για να περπατήσεις στο νερό μιας πισίνας, προσπαθείς να περπατήσεις σε διάφανες πλάκες από πλεξιγκλάς. Δεν λαμβάνεται υπόψη ότι παρακολουθούν πολύ μικρά παιδιά, που μπορούν να αναπαράγουν αυτή τη μαλακία. Δεν υπάρχει κανείς να ελέγξει. Ούτε καν οι γονείς που ασχολούνται με τις δουλειές της ζωής χρησιμοποιούν το YouTube ως μπέιμπι σίτερ χαμηλού κόστους. Το χρησιμοποιώ κι εγώ, δεν θέλω να κρίνω ή να σταυρώνω γονείς. 

Τα παιδιά μας εκτίθενται σε βίντεο όπως "Καταστρέφω το αυτοκίνητο του φίλου μου και ..." 3.016.026 προβολές, όπου μαθαίνετε πώς να σπάτε καθρέφτες, τζάμια κ.λπ. βίντεο όπως "Ξόδεψα 500 € στην ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ, δείτε τι κέρδισα ...", 1.779.843 προβολές; #PirlasV, 1,26 εκατ. συνδρομητές, το βίντεό του "Είναι ΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΡΕΨΕΙΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΣΕ ΜΠΑΛΟΝΙΑ;" συνολικά 675.999 προβολές.

Το σύστημα δεν είναι στημένο, είναι σάπιο. Χειραφετηθήκαμε από την τηλεόραση για να βυθιστούμε στον εφιάλτη των τηλεφώνων, των κλικ, των bots, των προβολών, της διαφήμισης πριν από το βίντεο και κατά τη διάρκεια του βίντεο κ.λπ. 

Και ψηφίζουμε νόμους για ολοήμερα σχολεία, σχολεία πάρκινγκ παιδιών.

Παιδιών που μεγαλώνουν μόνα τους το 99%. 

Παιδιά φτωχών γονιών, γονιών που δουλεύουν υπερωρίες, που φτάνουν σπίτι κουρασμένοι και πρέπει ακόμα να πλύνουν τα πιάτα της προηγούμενης μέρας. 

Παιδιά που μεγαλώνουν χωρίς κουβέντα με τη μαμά και τον μπαμπά. 

Παιδιά που φεύγουν από την πόρτα του σχολείου και μπαίνουν στην πόρτα του γυμναστηρίου, αιχμαλωτισμένα από αυτοσχέδιους εκπαιδευτές αθλημάτων, χωρίς κίνητρα, καταθλιπτικούς εκπαιδευτές, που πληρώνονται λίγο την ώρα, ή έστω και με το κομμάτι. 

Κάποιοι από εμάς θα μείνουμε χωρίς εργασία το προσεχές μέλλον κι είμαστε κατά 99%, ακόμα κολλημένοι στο κινητό.....

Νεότερη Παλαιότερη